Plany marketingowe i zawarte w nich platformy komunikacji marketingowej

0
187

Komunikacja marketingowa to interaktywny dialog miedzy firmą i jej klientami, jaki następuje w trakcie realizacji działań poprzedzających sprzedaż, w trakcie sprzedaży, konsumpcji oraz po konsumpcji. Plany marketingowe muszą dokładnie wyjaśniać w jaki sposób za pomocą opracowanych strategii marketingowej będzie on prowadzona.

Konieczne staje się zadanie sobie pytania: Jak klienci mogą dotrzeć do nas? A nie tylko: Jak możemy dotrzeć do naszych klientów?

Istnieje szereg platform komunikacji. Dzięki zmianom w technologii istnieje ich obecnie o wiele więcej niż w przeszłości. Zmniejszył się również koszt komunikacji, co zachęca coraz więcej firm do przejścia z komunikacji masowej do bardziej ukierunkowanej, prowadzącej z kolei do indywidualnego dialogu. Przy czym np. rozważając czy ująć komunikację w mediach społecznościach w ramach obowiązkowego elementu zawartego w planach marketingowych, warto wziąć pod uwagę że nie są one wbrew pozorom darmowe.

Skuteczne działanie w mediach społecznościach wymaga czasu – bardziej skuteczne wymaga zaangażowanie grafika – który będzie przygotowywał zdjęcia i elementy graficzne do udostępnienia np. na Facebooku. Umówmy się jednak, że bez specjalistycznej pomocy ze strony doradcy marketingowego lub interim marketing managera firma jest nastawiona na wiele trudności, z którymi często nie będzie wiedzą jak sobie poradzić. Zamiast marnować czas i tracić czas na błędy – lepiej wynająć odpowiednią osobę. Oczywiście wtedy na początku firma zapłaci trochę więcej, jednak szybko je się to zwróci w postaci braku zmarnowanych pieniędzy na nieskuteczne działania marketingowe czy brak odpowiedniego zarządzania działaniami marketingowymi, które spowoduje dublowanie się zasobów – a w istocie ich utratę. Te wszystkie decyzje składają się na plany marketingowe.
Powszechne platformy komunikacji marketingowej, które plany marketingowe będą mogły przyjąć:

Reklama – zwykle najkosztowniejszy element komunikacji marketingowej w planie marketingowym

Reklamy drukowane i emitowane
Materiały reklamowe dołączane
Materiały reklamowe insertowane
Filmy
Broszury i foldery
Plakaty i ulotki
Informatory
Reprodukcje reklam
Tablice reklamowe
Znaki wystawowe
Ekspozycja w miejscu sprzedaży
Materiały audiowizualne
Symbole i logo

Promocja sprzedaży – może nie kosztować dużo ale warto uważnie przemyśleć jej wystąpienie w planie marketingowym.

Konkursy, gry, zakłady, loterie
Nagrody i prezenty
Próbki
Targi i wystawy przemysłowe
Wystawy
Pokazy
Kupony
Rabaty
Nisko oprocentowane finansowanie
Rozrywka
Wymiana starego towaru na nowy za dopłatą
Programy lojalnościowe
Sprzedaże wiązane

Public Relations – rozmowy z dziennikarzami nic nie kosztują, budowa relacji z nimi zajmuje czas – w planie marketingowym powinna być o tym odpowiednia wzmianka.

Pakiety informacyjne dla prasy
Przemówienia
Seminaria
Raporty roczne
Finansowe wspieranie działalności dobroczynnej
Sponsorowanie
Publikacje
Komunikacja społeczna
Lobbing
Identyfikacja wizualna
Czasopisma firmowe
Imprezy

Sprzedaż osobista – pukanie od drzwi do drzwi powoli wychodzi z mody – warto jednak brać pod uwagę, że w tym punkcie nie chodzi tylko o to. Być może w planie marketingowym warto przeznaczyć trochę czasu na przeszkolenie personelu odpowiedzialnego za sprzedaż lub wdrożenie CRM-a (jeśli firma nadal go nie posiada)

Prezentacje oferty
Spotkania handlowe
Programy motywacyjne
Próbki
Targi i pokazy handlowe

Marketing bezpośredni – najlepiej widać jego skuteczność w marketingu b2b pod podstacją telemarketingu – to najlepszy sposób na zdobycie klientów – oczywiście jest też jednym z najtrudniejszych i bez odpowiedniego przygotowania, skryptów telemarketingowych i samozaparcia – nie ma co zaczynać, raczej w ten sposób można wtedy zaszkodzić firmie niż jej pomóc.

Katalogi
Reklama bezpośrednia
Telemarketing
Zakupy drogą elektroniczną
Zakupy telewizyjne
Reklama przesyłana faksem
Reklama elektroniczna
Reklama głosowa

Czym jest komunikacja marketingowa w strategii marketingowej firmy?

Komunikacja marketingowa w strategii marketingowej firmy wykracza jednak poza platformy wymienione powyżej. Stylistyka i cena produktu, kolor i kształt opakowania, zachowanie i ubiór sprzedawcy, wystrój sklepu, papeteria firmowa – wszystko to komunikuje coś nabywcy. Jeśli osoby z firmy nie posiadają odpowiedniej wiedzy, która pozwoliłaby im na odpowiednie zajęcie się komunikacją marketingową być może wart rozważyć taką opcję jak szkolenia marketingowe – przy czym przy ich wyborze warto kierować się doświadczeniem trenera i jego praktycznymi marketingowymi umiejętnościami.

Każdy kontakt z marką dostarcza wrażenia, które może wzmocnić lub osłabić postrzeganie firmy przez klienta.

Plany marketingowe i zawarte w nich strategie marketingowe powstają, aby cały marketing mix był zintegrowany. Dzięki temu możliwe jest zapewnienie spójnego komunikatu i strategiczne pozycjonowanie marki.