Dobrze napisane odwołanie

0
195

Nie odpowiada Tobie decyzja wydana przez ubezpieczyciela? Odwołanie od decyzji to przysługujące Tobie prawo. Odwołanie od decyzji może być też od decyzji wydanej przez urzędników. Jak dobrze napisać i prawidłowo złożyć takie odwołanie od decyzji?

Odwołanie od decyzji, sposób w jaki należy to zrobić, jest ściśle uregulowane przez Kodeks Postępowania Administracyjnego. Pismo z decyzją które otrzymaliśmy od urzędnika, powinno zawierać informację (tak zwane pouczenie) w jakim trybie możliwe jest odwołanie od decyzji, z którą się nie zgadzamy. Odwołanie od decyzji wydanej przez Urząd Skarbowy może się różnić od procedur, które regulują odwołanie od decyzji na przykład ZUS-u. Należy na to zwrócić uwagę.

Co powinno zawierać odwołanie od decyzji, jak je napisać, by nie popełnić błędów proceduralnych? Po pierwsze pisemne odwołanie od decyzji musi zawierać informację do kogo się odwołujemy. Odwołanie od decyzji jest podobne do każdego pisma adresowanego do urzędu. Ważne jest zamieszczenie swoich danych. Anonimy od razu wędrują do kosza – urzędnicy nie będą przecież domyślać się albo dociekać kto mógł je złożyć. Jeśli sprawa, której dotyczy to odwołanie od decyzji miała swoją sygnaturę, to należy ją podać. Całe pismo oczywiście jest zatytułowanie „odwołanie od decyzji”. W samym piśmie należy określić od jakiej decyzji się odwołujemy i podać przyczyny dla których piszemy to odwołanie. Podanie racjonalnych argumentów, które pokazują, że odwołanie od decyzji jest słuszne i uzasadnione, zwiększa szanse na jego pozytywne rozpatrzenie. Wystarczy jednak samo wyrażenie niezadowolenia i odwołanie od decyzji musi zostać rozpatrzone przez urzędników. Warto jednak wysilić się i napisać coś więcej, uargumentować swoje odwołanie od decyzji.

Uwaga! Procedury obowiązują nie tylko petentów, ale też urzędników. Jeśli niekorzystna dla nas decyzja zawiera błędy proceduralne, to jest to jak najbardziej podstawa do tego, by pisać odwołanie od decyzji. Decyzja administracyjna musi zawierać informację, jaki organ ją wydał i kiedy. Musi znaleźć się też tam sentencja decyzji oraz jej podstawa prawna i uzasadnienie prawne i faktyczne. Decyzja administracyjna musi też zawierać informację w jaki sposób można się od niej odwoływać. Oczywiście urzędnik, który ją wydał, musi się pod nią podpisać. Niby oczywistość, ale czasem warto i o oczywistościach przypomnieć.