Spółka na dobre zagościła w polskim krajobrazie gospodarczym. Terminem „spółka” zazwyczaj określa się działalność osób fizycznych albo osób prawnych, która powstała na mocy umowy oraz ma statut. Spółka może występować w kilku odmianach. W skład podstawowej typologii, utworzonej na podstawie dziedzin prawa, wchodzi spółka prawa administracyjnego, spółka prawa cywilnego, spółka paneuropejska oraz spółka prawa handlowego. Ta ostatnia spółka dzieli się dodatkowo na spółki osobowe i spółki kapitałowe. Spółka osobowa to na przykład spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna. Spółka kapitałowa występuje w dwóch odmianach: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna. Działalność spółek handlowych reguluje kodeks spółek handlowych. Podstawą do działania dla spółek cywilnych jest kodeks cywilny. Celem działalności spółki jest prowadzenie działalności gospodarczej.
Ta mnogość form, jakie może przybierać spółka, dobrze odzwierciedla dynamiczny rozwój życia gospodarczego, dużą ilość nowych firm, które powstały po 1989 roku w Polsce. Polski biznes zaczynał często bardzo skromnie, na przysłowiowym łóżku polowym ustawionym na targowisku, by dojść do europejskich standardów w relatywnie szybkim czasie. Centra miast pokryły biurowce, Polska doczekała firm, które są znane nie tylko w naszym kraju, ale też poza jego granicami, w regionie lub w całej Europie. Choć jeszcze nie doczekaliśmy się tak rozpoznawalnej marki jak fińska Nokia albo czeska Skoda (tu zdecydowanie pomógł mariaż z VW Group, który wpłynął na jakość samochodów oraz na jakość produktów – częste skojarzenie to niemiecka technologia w czeskiej cenie) , to wszystko przed nami. Polska kojarzona jest przede wszystkim jako producent dobrej jakości żywności. Wiele podzespołów samochodowych (i całych samochodów) także jest produkowanych w Polsce. Regionalny sukces odnoszą też polskie marki odzieżowe, które zdobywają sympatię i portfele mieszkańców sąsiednich państw. Duże przedsiębiorstwa to jedno, większość firm w Polsce zalicza się jednak do kategorii małych i średnich. To one decydują o krajobrazie polskiej gospodarki i to informacje o ich kondycji (na przykład ile małych firm kończy swoją działalność w trakcie roku albo jakie są ich plany inwestycyjne na najbliższą przyszłość) są dobrą wskazówką co do kondycji, w jakiej znajduje się gospodarka.